Ajankohtaista

Parempi sato ja kustannussäästö koko rehunkorjuuketjussa

Kverneland - myynti

Niittokorkeus on oikea, kun sänki jää vihreäksi

Niittopalkkiin asennetaan jo vakiona korkeat, 60mm jalakset, jotta saadaan 8 - 10cm sänki, joka on perusta puhtaalle rehulle ja tasaiselle niittojäljelle. Vihreäksi jäävä sänki yhteyttää edelleen tehokkaasti, jolloin heinikko jatkaa kasvuaan ja pensomistaan ilman pitkää toipumistaukoa kesken kasvukauden. Seuraava sato on selkeästi runsaampi.

Niittokorkeuteen kulminoituu myös rehun puhtaus ja laatu. Karhottaminen vaatii koneen tyypistä ja merkistä riippumatta pitempää niittosänkeä, ettei karholle nouse mukaan maata, joka pieninäkin määrinä heikentää rehun laatua oleellisesti. Märehtijä ei ansaitse maata rehun seassa.

2800_m_648px_36

Niittokorkeus heijastuu koko korjuuketjuun

Myös karhotin on pitkäikäisempi, kun niitetään korkeampaan sänkeen. Niitetty heinä jää korkeammalle, jolloin karhotin voi kulkea ylempänä. Epätasaisuuksissa piikit eivät niin helposti ruovi maata, mikä vähentää karhottimen rakenteisiin kohdistuvaa rasitusta ja parantaa koneen kestävyyttä.

Korkeampi niittosänki säästää myös teräkuluja niin niittokoneilta kuin korjuukoneiltakin. Liian matala niitto nostaa maata ja pikkukiviä karholle ja edelleen korjuukoneeseen. Ajosilppurissa liian matala niittokorkeus näkyy dramaattisesti, koska kone ahmii hetkessä valtavan rehumassan lävitseen. Pikkukivet syövät terät, ajonopeus hidastuu ja polttoainekulu nousee lyhyessä ajassa. Urakoitsijoiden mukaan niittomiehen tavat näkyvät ajosilppurin terillä välittömästi.

KV-53100-MT-BX-008-jpg-g1apbz0bptKverneland 53100MT perhosniittomurskain voidaan nyt varustella pikakiinnitteisillä BX-karhotusmatoilla, mikä mahdollistaa yhdellä ajolla valtavan niittotehon ja karhotuksen paalaimelle, noukinvaunulle tai kokoviljasäilörehun korjuuseen ilman pelkoa varisemistappioista. Jos mattoja ei tarvita, ne voidaan irrottaa kolmessa minuutissa.

Pelkkä niitto vai niittomurskaus?

Niittomurskauksen eduksi on todettava, että käyttäjäkokemusten mukaan heinä kuivaa nopeammin, kuin pelkän niittokoneen jäljiltä. Tämä vielä korostuu, jos niittomurskaimella on mahdollista niittää heinä karhojen sijasta levälleen ohueksi kuohkeaksi matoksi. Tätä käytetään tilanteissa, joissa halutaan mahdollisimman nopea kuivuminen ajan puutteen vuoksi. Tämä toki edellyttää, että heinä karhotetaan joka tapauksessa ennen korjuuta. Niittomurskain on toki laitteena selkeästi niittokonetta kalliimpi ja vie enemmän tehoa. Polttoainekulu on havaittu olevan urakkaniitossa 10m:n perhosniittomurskaimella noin 3-4l/ha toki toki lohkokoosta riippuen.

Pelkässä niitossa karhottaminen on välttämätöntä ennen korjuuta. Pelkkä niittokone on selkeästi edullisempi ja kulkee pienelläkin traktorilla. Kovaa ajettaessa heinä tosin kaatuu tiiviiksi matoksi kaikki korret samaan suuntaan, mikä saattaa hidastaa kuivumista ja vaikeuttaa karhottamista. Toisaalta sateen sieto voi olla niittomurskattua heinää parempi.

Urakoitsijat ovat esittäneet karhottamisen helpottamiseksi tuuletuslätkiä, jotka asennetaan niittokoneen lautasten päälle. Lätkät saavat 3000r/min nopeutta kiertävien lautasten päällä aikaan turbulenssin, joka pöllyyttää niitetyn kasvuston kuohkeammaksi niittokoneen jäljiltä, jolloin se on helpompi karhottaa. Lisäksi niittokoneen reunoihin voisi asentaa karhotusrullat, joilla heinää voidaan siirtää noin 50cm päädyistä keskemmälle, mikä antaa karhottimen työleveydelle hiukan pelivaraa. Pelkälle niitolle on oma vankka kannattajakuntansa.

97150_c_648px_41Kuvassa 97150C-karhotin

Karhottamisen edellekävijyys on yksityiskohdissa

Karhottaminen on työvaiheena äkkiä ajateltuna aika turhaa hommaa. Heinää pöllyytetään paikasta toiseen ilman, että se jalostuu mitenkään. Karhottamisen salaisuudet avautuvat parhaiten ajosilppurin kuljettajan paikalta.

Ensinnäkin karhottimen ajosuunta tulee olla samansuuntainen niittokoneen- tai murskaimen kanssa. Karhotin muodostaa näin korjuukoneen kannalta parhaimman koostumuksen karhoon, mikä parantaa syöntikykyä. Lohko ensin kierretään ympäri niittokoneella niin usein, että päisteiden leveydet sopivat karhottimen työleveyteen ja päistekäännöksiin, ilman että tarvitsee peruutella.

Toisaalta karhottimen tulee ylipäänsä muodostaa hyvä karho, joka on tasainen, säännöllisen muotoinen ja koostumukseltaan oikean tyyppinen, jota korjuukone voi syödä suun täydeltä suurimmalla mahdollisella moottoriteholla. Tällöin ajosilppurin kuljettaja voi ajaa selkäytimellään, jolloin työsaavutus ja polttoainekulu on optimaalisin. Mainittakoon, että karhottimen tyyppi ja tekniset yksityiskohdat saattavat aiheuttaa ajosilppurille yli 20% vaihtelun pelkästään polttoainekulussa työsaavutuksesta puhumattakaan.

Kverneland rehukoneet

Kysy lisätietoja

Täyttämällä viereisellä lomakkeella saat kätevästi yhteyden Agritekiin tai lähimpään jälleenmyyjääsi.

Voit kysyä lisätietoja kiinnostuksen kohteestasi tai sopia siitä esittelyn.