29.9.2025
Agritek myyntiNew Hollandin FR-ajosilppureihin on tullut tälle satokaudelle uutena aiempaa tehokkaampi UltraFeed-noukin. Sitä päästiin testaamaan käytännössä Koskitraktorin järjestämällä ajosilppurikiertueella.
New Hollandin ajosilppureiden demokiertueella eli esittely- ja koeajokiertueella oli tänä kesänä kokeiltavina sekä FR650- että luokkaa pienempi FR550-malli, kumpikin UltraFeed-noukkimella ja nelivedolla varustettuna. Noukkimen vaihtoehtoiset työleveydet ovat 3, 3,5 ja 4 metriä.
New Hollandin ajosilppurien tekniikan hyvin tunteva yrittäjä Pirkka Ylikoski Koskitraktorista pitää uutta noukinta merkittävänä askeleena New Hollandin ajosilppureiden tuotekehityksessä.
- Noukinta on myös ihasteltu koeajoissa, eikä ihme, sen verran hyväksi ja selvästi aiempaa noukinta kehittyneemmäksi se on osoittautunut käytännön rehunkorjuussa, hän kehaisee.
Varsinkaan tehokkaampien kokoluokkien ajosilppureissa ei kaikkea koneiden moottoritehoa ole välttämättä pystytty hyödyntämään täysimääräisesti vajaatehoiseen noukkimen vuoksi. UltraFeed-noukkimessa tätä pullonkaulaa ei ole, sillä se vastaa aiempaa paremmin ajosilppurin moottoritehoon.
- Noukkimesta menee läpi tonneja per tunti selvästi enemmän kuin aiemmassa mallissa eikä ajaminen tökkää missään vaiheessa vaan kone jaksaa hyvin ja syönti on tasaista. vaikka ajettava karho olisi epätasainen.
- Ruohon kyytiin tulo on sulavaa ja tukkiutumatonta myös kaikissa erikoistilanteissa, ja patit se käsittelee erittäin sulavasti, samoin erittäin takkuisen ja korsiintuneen heinän, Ylikoski luettelee käytännössä havaittuja etuja.
Testaajien palautteen mukaan noukkimella voi ajaa myös poikittain tai viistottain karhoon ja se ottaa silti eleettömästi tavaran kyytiin.
Aiempaa tehokkaampi UltraFeed-noukin säätyy automaattisesti maanopeuteen eli mitä nopeampaa koneella ajetaan, sitä nopeampaa se pyörittää piikkejä, ja päinvastoin. Samalla noukkimen läpi menee tonneja per tunti aiempaa enemmän.
Uusia teknisiä ratkaisuja
Tehokkuus perustuu siihen, että noukkimen geometria ja materiaalivirta on suunniteltu kokonaan erilaiseksi, sujuvammaksi ja vahvemmaksi. Lisäksi silppuri säätää jo tutuksi tulleella tekniikalla automaattisesti ja tehokkaasti noukkimen nopeuden suhteessa maanopeuteen.
Eli mitä nopeampaa koneella ajetaan, sitä nopeampaa se pyörittää piikkejä, ja päinvastoin.
- Erityisesti sitä on kiitelty, että isoa karhoa korjatessa hitaasti ajaen täyttä konetehoa vasten noukin ei räpistele vaan noukkii tavaraa juuri sopivaa vauhtia ja nopeuden säätö toimii sulavasti.
- Tämä pidentää noukkinen kestoa ja käyttöikää, kun se ei koko ajan turhaan ”revi ja rallata”, Ylikoski kuvaa tilannetta.
FR-silppureissa korjuutekniikkaa voidaan säätää ajon aikana automaattisesti, mutta myös poiketa siitä. Kun piikkiakselin pyörintään sekä syöttökierukan ja syöttörullien nopeuteen kuljettaja voi vaikuttaa portaattomasti, kokonaispaketti on hänen mukaansa mukaan tasapainoinen.
- Kun lisäksi piikkien kaarien materiaali on vaihtunut teräksestä nailoniin, nostokorkeus on selvästi aiempaa matalampi ja rakenne on järeämpi, noukkimessa on vipuvartta aivan eri lailla kuin ennen, Ylikoski esittelee.
Myös uusia ominaisuuksia
Uutta on myös, että koneen rasvarista johtaa rasvalinja noukkimelle, joka rasvataan kokonaan rasvarilla. Sillä rasvattavia pisteitä on kaikkiaan 29 eikä manuaalisesti rasvattavia nippoja ole ainoatakaan.
Ylikosken mukaan tämä siirtää rasvaamisen kokonaan uudelle tasolle ja sillä on myös taloudellista merkitystä. Se antaa noukkimelle lisää käyttöikää ja noukin kestää enemmän ajoa vähemmällä huollolla.
- Kaikki tehtaalta Suomeen tilattavat New Hollandin ajosilppurit sisältävät valmiuden noukkimen rasvarille, hän huomauttaa.
Lisäksi tämän vuoden New Holland -ajosilppureissa on useita muitakin uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi ohjaamo on täysin uusi, se on aiempaa tilavampi ja melutasoltaan aiempaa hiljaisempi. Myös näyttöä on suurennettu.
Mekaanisesti vanha ja uusi noukin käyvät yksiin, mutta uudessa noukkimessa sähköpistoke on erilainen. Adaptereilla varustetulla sähkökaapelilla uusi noukin saadaan kuitenkin sopimaan myös vanhaan koneeseen.
Uuden UltraFeed-noukkimen lisäksi tämän vuoden FR-malleissa on runsaasti uusia ominaisuuksia, muun muassa täysin uusi ja melutasoltaan aiempaa hiljaisempi ohjaamo sekä automaattirasvari.
Demokiertueet onnistuneita
Koskitraktori toteutti siis myös tänä vuonna ajosilppureiden demokiertueen, jossa ajosilppuria voi koeajaa käytännön rehunkorjuussa.
- Viimevuotiset kokemukset ja tulokset kannustivat jatkamaan sitä, Ylikoski perustelee.
Testaajille tuli koeajoissa useita positiivisia yllätyksiä. Se kertoi hänen mukaansa selkeästi, että New Hollandilla on tarjolla hyvä tuote, joka kestää tarkastelun ja vertailun.
- Testaajat kokivat myös erittäin positiivisena mahdollisuuden testata käytännössä omalla pellolla ja omalla rehulla uutta ajosilppuria. Uuden ajosilppurin koeajomahdollisuuksia on tarjolla varsin rajallinen määrä, Ylikoski korostaa.
Samanlaista viestiä on tullut myös tämän kesän kiertueelta, joka jatkui koko kasvukauden ykkössadosta kolmossadon korjuuseen
Koskitraktori järjesti myös tänä kesänä New Holland -ajosilppurien demo- eli esittely- ja koeajokiertueen, jossa ajosilppuria pysty kokeilemaan omalla pellolla ja rehulla. Kokeiltavana olleet FR550- ja 650-ajosilppurit oli varustettu uudella, tehokkaalla UltraFeed-noukkimella. Pienempi malli rehunkorjuussa Mäkisen tilalla Alavudella.
TEKSTI JA KUVAT: ARTO TAKALAMPI