Nopeasti ajateltuna karhottimen tulee olla mahdollisimman leveä, jotta karhotus on tehokasta, kunhan hinta pysyy kurissa. Kuitenkin on liian mustavalkoista valita 12,5-metrinen, Kverneland 95130C ainoastaan siksi, että se on paljon edullisempi kuin 15-metrinen Kverneland 97150C.
97150C mallin ohjaavat pyörät mahdollistavat koneen aktiivisen ohjaamisen työn aikana tai vaikka päisteajossa. Näin myös ns. rapukarhotus onnistuu.
97150C malli on ISOBUS-ohjattu all-in-malli, jossa on käytännössä kaikki vakiona. Jokaista roottoria voi ohjata riippumattomasti ja karhotuskorkeutta voi säätää ohjaimelta roottorikohtaisesti. Pinnanmuotojen seurantaherkkyyttä sekä etu- ja takaroottorien välistä viivettä voi myös säätää.
Paikkatietoon perustuva GEORAKE-ominaisuus on saatavilla ainoastaan 97150C malliin. GEORAKE tarkoittaa roottorin automaattista nostoa ja laskua paikkatietokannan perusteella. Koska ISOBUS standardin Section Control -lisenssi ei vielä tunne GEORAKE ominaisuutta, GEORAKE toimii vain Kvernelandin omilla ISOBUS-ohjaimilla, joko Tellus GO tai Tellus Pro.
95130C mallista on myös PRO-versio, joka tarkoittaa täydellistä ISOBUS-ohjausta. PRO-malliin on saatavilla myös sähköinen roottorin työkorkeuden säätö. Kverneland on kehittänyt ominaisuutta jo pitempään, ollakseen varma sähköisen säädön luotettavuudesta vuosien käytössä. Ratkaisu poikkeaa edukseen tavanomaisista roottorin työkorkeuden säätöjärjestelmistä.
Voiko isoa karhotinta käyttää pienillä lohkoilla?
Onko karhottimen tyypillä tai karhon koostumuksella vaikutusta korjuutehoon?