Tehokas ja yksinkertainen

Vääntävä, luotettava, polttoainetaloudellinen ja tehokas

Yksinkertainen ja tehokas moottori

Traktorien dieselmoottoreiden päästöjä alettiin rajoittaa vuonna 1999, kun voimaan astui Stage I -päästömääräys. Päästömääräyksillä rajoitetaan ensisijaisesti typenoksidien (NOx) ja pienhiukkasten päästöjä, mutta viimeisimmät määräykset puuttuvat mm. myös häkä-, hiilivety- ja ammoniakkipäästöihin. Päästönormien täyttämiseen on erilaisia tekniikoita

  • SCR (Selective Catalytic Reduction): Pakokaasujen sekaan ruiskutetaan ureaa, mikä muuttuu ammoniakiksi. Ammoniakin ja typenoksidien reaktiosta syntyy vettä ja typpeä.
  • EGR (Exhaust Gas Recirculation): Pakokaasujen uudelleen kierrätys
  • DPF (Diesel Particulate Filter): Hiukkassuodattimella tapahtuva pienhiukkasten puhdistus

Kaikilla tekoiikoilla on hyvät ja huonot puolensa. SCR:ssä tulee pitää polttoaineen lisäksi traktoriin lisätä AdBlueta. Tätä on kuitenkin laajalti saatavissa, hinta on polttoainetta alhaisempi ja kulutus vain noin 5-8% polttoaineen kulutuksesta. SCR-järjestelmän vahvuus on mahdollisuus optimoida moottori parhaalle hyötysuhteelle, kun päästöistä huolehditaan vasta pakoputkessa eikä pakokaasujen käsittely aseta vaatimuksia moottorin käynnille. Tämän ansiosta SCR-järjestelmällä varustettu moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin EGR. SCR-järjestelmä tuottaa myös huomattavasti vähemmän lämpöä kuin EGR. Tämä näkyy esimerkiksi traktoreiden ulkomuodossa. EGR-traktorissa tarvitaan keulaan selvästi isompi jäähdytinpaketti.

FPT on yksi maailman suurimmista moottorin valmistajista ja etenkin raskaassa liikenteessä FPT:llä on erittäin vahva asema. Raskaanliikenteen päästönormit on huomattavasti maatalouskoneita tiukemmat, mikä on pakottanut FPT:n jo aikoja sitten kehittämään teknologiaa, mikä täyttää tiukat päästönormit. FPT:n traktorimoottoreissa päästönormit täytetään SCR:ää ja DPF:ää tekniikoita hyödyntämällä.

akcela_logo_988x500

Akcela moottoriöljy

Korkealaatuinen moniastemoottoriöljy kehitetty erityisesti Case IH koneisiin. Korkea hajoitusteho estää palotilassa muodostuvan noen aiheuttaman paksuuntumisilmiön, mikä on tavallista vähäpäästöisissä moottoreissa.

  • Hyvä suojaus noen aiheuttamaa kulumista vastaan.
  • Erinomainen suoja mekaanista kulumista vastaan.
  • Korkea palamishappojen neutralisointikyky

Akcela hydrauli- ja vaihteistoöljy

Moniasteöljy jonka ainutlaatuinen koostumus on suunniteltu vastaamaan Case IH traktoreiden vaihteistojen, hydrauliikan ja märkäjarrujen korkeita laatuvaatimuksia.

Hy-Tran Ultraction sisältää lisäainesekoituksen, jota ei muista öljyistä löydy. CNH on antanut Hy-Tran Ultractionille MAT 3540 hyväksynnän.

Soveltuu käytettäväksi myös uusimman sukupolven CVT vaihteistoissa.

Foto gamma Akcela

Kysy lisätietoja

Täyttämällä viereisellä lomakkeella saat kätevästi yhteyden Agritekiin tai lähimpään jälleenmyyjääsi.

Voit kysyä lisätietoja kiinnostuksen kohteestasi tai sopia siitä esittelyn.