New Holland T9

T9
New Holland -traktorimalliston suurin ja tehokkain on T9.
 
Runko-ohjatussa T9:ssä on 6 eri mallia:
 
Malli                        Nimellisteho                           Max.teho
  • T9.390                    354 hv                                    390 hv       
  • T9.450                    405 hv                                    446 hv
  • T9.505                    457 hv                                    502 hv
  • T9.560                    507 hv                                    557 hv
  • T9.615                    542 hv                                    613 hv
  • T9.670                    608 hv                                    669 hv
 
LATAA TÄSTÄ ESITE (PDF englanniksi)
T9 T9 T9 T9
HALLITTUA VOIMAA
 
 
Moottori T9-traktoreissa on FPT:n valmistama Cursor 9 tai Cursor 13.
 

 
T9.390 mallissa moottori on 9-litrainen ja T9.450-T9.670 malleissa puolestaan 13-litrainen. Moottorit täyttävät Tier 4a-päästönormin ja perustuvat SCR tekniikkaan.
 
Malli                        Nimellisteho                           Max.teho
  • T9.390                    354 hv                                    390 hv       
  • T9.450                    405 hv                                    446 hv
  • T9.505                    457 hv                                    502 hv
  • T9.560                    507 hv                                    557 hv
  • T9.615                    542 hv                                    613 hv
  • T9.670                    608 hv                                    669 hv

 
TULEVAISUUDEN TEKNOLOGIAA JO TÄNÄÄN
Yli 100 hv:n kokoluokassa New Holland siirtyy uuteen SCR-päästöteknologiaan, joka toisaalta takaa optimaalisen suorituskyvyn, mutta toisaalta alentaa huomattavasti polttoaineen kulutusta verrattuna nykyisiin moottoreihin.
 
Uuden teknologian nimi SCR tulee sanoista Selective Catalytic Reduction, joka tarkoittaa katalysaattorin avulla valikoivasti tehtävää päästöjen vähennystä. FPT, joka toimittaa voimanlähteet CNH-konsernin koneisiin, on tehnyt tällä tekniikalla vuodesta 2006 lähtien jo yli 200 000 moottoria. On myös hyvä tietää, että FTP:n vuosituotanto on yhteensä noin 2,6 miljoonaa moottoria, joten se on yksi maailman suurimmista moottorinvalmistajista.
 
MITÄ ON SCR?
SCR-järjestelmässä moottorista tulevan pakokaasun joukkoon ruiskutetaan lisäainetta nimeltä AdBlue. Pakokaasun ja AdBluen seos siirtyy katalysaattoriin, jossa typen oksidit muutetaan kemiallisen prosessin avulla harmittomaksi typpikaasuksi ja vedeksi.Typpikaasu on täysin vaaratonta ja sitä on luonnostaan ilmakehässä 76 %. AdBlue-lisäainetta annostellaan tietokoneen ohjaamana, ja sitä kuluu n. 5 % polttoaineen määrästä. AdBlue-säiliön koko on mitoitettu niin, että sitä täytyy lisätä joka toisella dieselin tankkauskerralla.

 

NEW HOLLAND SCR etuja:


  • ENEMMÄN TEHOA JA VÄÄNTÖÄ Kaikenlainen pakokaasun kierrätys on SCR-moottorissa tarpeetonta, toisin kuin muissa tekniikoissa. Moottori on voitu säätää optimaaliselle palamiselle, eli palamisen ajoitus on säädetty aikaisemmaksi ja palamislämpötila on korkeampi. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että moottori käyttää polttoaineen optimaalisesti hyödyksi, jolloin tehoa ja vääntöä saadaan enemmän ja polttoainetta kuluu vähemmän. 
  • VASTAA KAASUUN HERKEMMIN
    Moottori vastaa kaasuun herkemmin ja vääntömomentti on suurempi. Traktori siis tuntuu ajossa sekä pirteämmältä että vääntävämmältä, vaikka se kuluttaa vähemmän polttoainetta.
  • YMPÄRISTÖN KUORMITUS VÄHENEE OLENNAISESTI
    Yksi ensimmäisen vaiheen moottori tuotti päästöjä saman verran kuin 100 uutta SCR-moottoria yhteensä. Alentunut polttoaineen kulutus tarkoittaa myös pienempää osuutta uusiutumattomista luonnonvaroista.
  • POLTTOAINETTA KULUU VÄHEMMÄN
    Uudella tekniikalla on aina hintalappu, mutta merkittävästi pienemmän polttoaineen kulutuksen ansiosta investointi tulee maksetuksi suhteellisen nopeasti takaisin. Aika tietysti riippuu ajetusta tuntimäärästä, mutta tämän kokoluokan traktoreilla vuosittainen säästö polttoaineessa on joka tapauksessa huomattava.

Entä seuraava vaihe?
SCR-teknologian avulla selvitään myös seuravasta päästövaiheesta. Ei siis tarvita pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR) tai sen jäähdytettyä versiota (CEGR). CNH on varmistanut siten polttoainetalouden valmiiksi myös tulevaisuuden moottoreihin.
Mitä AdBlue on ja mistä sitä saa?
AdBlue on urean ja veden seos, hajuton ja väritön neste, jota saa huoltoasemilta, ja sitä voi tilata normaaleilta polttoaineen toimittajilta 10, 200 tai 1000 litran erissä.
Miten AdBlue toimii talvella?
Koska AdBlue jäätyy n. 11 asteen pakkasessa, sekä tankki että syöttöjärjestelmä on varustettu lämmityksellä. Kun traktori sammutetaan, syöttöjärjestelmä tyhjenee tankkiin tukosten estämiseksi. Jos AdBlue jäätyy, järjestelmä sulattaa sen, ja sillä aikaa traktorilla voi ajaa normaalisti. Jäätyminen ei vaikuta aineen ominaisuuksiin eikä aiheuta vaurioita.
Mitä tapahtuu, jos AdBlue loppuu tai on huonolaatuista?
Mittaristossa on varoitusjärjestelmä AdBluen määrälle. Kun aine on loppumassa, kuljettaja saa huomautuksen täyttämisestä. Kun taso laskee alle 10 %:n, järjestelmä vähentää hiukan sekä tehoa että kierroksia. Mutta myös tyhjällä säiliöllä traktorin saa edelleen siirrettyä. Järjestelmä varoittaa myös, mikäli AdBluen laatu on jostain syystä heikko.
T9 T9
Vakuuttavaa hydrauliikan tuottoa
T9-traktoreissa on vakiona mäntäpumppu, jonka tuotto on 216 l/min ja lisävarusteena saa MegaFlow-pumpun joka lisää tuottoa 212 l/min
 

 
  • Ulkopuolisia sähköohjattuja lohkoja saa max. 8 kpl
  • Nostolaitteen nostovoima on mallista riippuen 8900-9071 kg
T9