05.06.2018

UUSI T6 Dynamic Command -traktorimallisto

New Hollandin suosituin traktorimalli on jo pitkään ollut T6, joka sopii ominaisuuksiensa puolesta lähes mille tahansa maatilalle. T6-mallisto uudistuu nyt merkittävästi, kun New Holland esittelee uuden kaksoiskytkimeen perustuvan Dynamic Command-vaihteiston. Uuden vaihteiston tärkein ominaisuus on tässä kokoluokassa ainutlaatuinen 8-portainen Powershift.
 
KATSO VIDEO>>
LINKKI T6-ESITTEESEEN>>
 
Tehokas ja pehmeä vaihtaminen
Uuden vaihteiston rakenne perustuu kaksoiskytkimeen ja kolmeen alueeseen, minkä lisäksi jokaisella alueella on kahdeksan Powershift-vaihdetta. Näistä neljä paritonta vaihdetta ja yksi monilevykytkin on sijoitettu yläakselille ja neljä parillista vaihdetta sekä toinen monilevykytkin ala-akselille. Voima kytketään monilevykytkimien avulla vaihteelta toiselle saumattomasti, kun seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Kytkentä tapahtuu pehmeästi, nopeasti ja tehokkaalla tavalla. Kahdeksan päävaihteen ansiota alueen vaihtamista ei juurikaan tarvita, ja esimerkiksi B-nopeusalueella 4,0-17,2 km/h hoituvat käytännössä kaikki tavalliset peltotyöt.
 
Hyvä hyötysuhde
Dynamic Command on suunniteltu ja rakennettu New Hollandin omalla vaihteistotehtaalla Modenassa Italiassa. Uuden teknologian ansiosta Dynamic Command on hyötysuhteeltaan erinomainen, ja sen tehontarve on selkeästi pienempi kuin perinteisen Powershiftin. Muita etuja ovat vaihtamisen pehmeys ja nopeus sekä helposti toteutettava monipuolinen automatiikka. Päävaihteiden lisäksi suunnanvaihto on toteutettu omilla monilevykytkimillä, ja alueen vaihto sujuu robotisoidusti nappeja painamalla.
 
Uusia ominaisuuksia
Uudessa T6 Dynamic Command -traktorissa on lukuisia käyttöä helpottavia ominaisuuksia ja haluttaessa monet toiminnot voi jättää nykyaikaisimman automatiikan hoidettavaksi. Pääpaino uutta vaihteistyyppiä suunniteltaessa on silti ollut käytön vaivattomuudessa sekä hyvässä hyötysuhteessa ja polttoainetaloudessa.
 
Älykäs aluevaihto - aluevaihdoissa traktori valitsee automaattisesti sopivimman päävaihteen, ja hyppää seuraavalla alueella niiden vaihteiden yli, jotka limityksen takia ovat liian pieniä tai suuria.
 
Dynaaminen StartStop - korvaamaton ominaisuus mm. etukuormaintyössä, jossa pysähdytään usein. Jarrupoljinta painettaessa traktori hidastaa ja pysähtyy ilman kytkimen tai vaihdevivun käyttöä. Kun kuljettaja vapauttaa jarrupolkimen, niin traktori lähtee taas liikkeelle.
 
Vaihteiston automatiikka - automatiikka huolehtii vaihtamisesta perustuen säädettäviin rajakierroksiin. Kuljettaja voi valita työtehtävän perusteella paljonko moottorin kierrokset saavat laskea ennen vaihtamista.
 
Nopeusautomatiikka - monipuolisempi automatiikka, jossa kuljettaja valitsee ajokahvan rullasta halutun nopeuden ja traktorin automatiikka pitää huolen lopusta.
Automatiikka säätää sekä vaihtamista että moottorin kierroksia niin, että ajonopeus säilyy haluttuna ja polttoainetta säästyy.
 
Suunnanvaihdon herkkyys - jotkut työt vaativat pehmeää suunnanvaihtoa, ja jotkut nopeampaa aggressiivista vaihtamista. Dynamic Command -vaihteistossa kuljettaja voi valita nappia painamalla kolmen eri suunnanvaihdon herkkyyden välillä.
 
Dynaaminen IntelliShift - vaihtamisen taustalla on kosolti järkeä, ja jokainen vaihto on yksilöllinen. Intellishift tunnistaa moottorin kierrokset, vaihteiston akselinopeudet, kuormituksen ja ajonopeuden ja niiden perusteella varmistaa pehmeän vaihtamisen. Jopa öljyn lämpötila huomioidaan kylminä aamuina.
 
Kick Down - nopeaa maantieajoa varten riittää, että kuljettaja painaa kaasupolkimen pohjaan. Sen jälkeen traktori vaihtaa pienemmälle parhaan kiihtyvyyden saavuttamiseksi.
 
Kuljetuslisäteho - kun ajetaan yli 22 km/h -nopeudella, niin moottori siirtyy älykkäästi eri tehokäyrälle, joka antaa enemmän tehoa korkeilla moottorin kierroksilla. Tämä saa aikaan tasaisen kiihtyvyyden maksimitehosta suurimpiin moottorin kierroksiin.